NGAGE en Web-IQ maken samen impact
Matthijs, CTO, Web-IQ
Het Groningse bedrijf Web-IQ is al een behoorlijke tijd klant van NGAGE en daar zijn wij blij mee. We kunnen namelijk wel stellen, dat we hen tot één van onze uniekste klanten kunnen kronen. Waarom? Dat lees je in dit interview met CTO Matthijs.
‘’Wij maken met onze unieke software de wereld een stukje veiliger’’
Neem ons mee: Wat doet Web-IQ dan?
Onze software zorgt ervoor dat opsporingsdiensten en aanverwante organisaties wereldwijd toegang hebben tot belangrijke publiekelijk beschikbare online informatie. Je kunt je voorstellen dat onze klanten grote behoefte hebben aan een goede informatiepositie. Zij willen bijvoorbeeld weten wat er rondom een specifieke zaak is gebeurd. Van getuigen die iets hebben gezien tot criminelen die sporen achterlaten, het verschilt per project en per klant. Zo ondersteunen wij zowel NGO’s als grote internationale organisaties.
Met de komst van het internet is er steeds meer informatie beschikbaar die kan helpen bij het oplossen of voorkomen van misdaad. Maar hoe kom je tot de juiste informatie hoe maak je deze informatie snel en makkelijk inzichtelijk? Daar komt Web-IQ om de hoek kijken. Met onze software helpen wij dus om de wereld een stukje veiliger te maken!
Hoe is dit idee ontstaan?
18 Jaar geleden was het plan om met mijn compagnon een bedrijf op te richten om een betere dienst te bouwen dan Google Images. Kortom, een afbeeldingen-zoekmachine ontwikkelen van betere kwaliteit. Toen we met dit project begonnen ontdekten we iets schokkends. Er stonden namelijk veel gevoelige beelden online.
‘’Toen wij ontdekten hoeveel afbeeldingen er online stonden waarop kindermisbruik te zien was schrokken wij ons wezenloos en hebben we direct de politie gebeld.’’
Hoe komen jullie aan dat internationale imago?
De eerste jaren hebben we veel met de Nederlandse politie opgetrokken. We hebben samen verkend hoe informatie van het internet inzicht kan geven en kan helpen in de opsporing en voorkoming van verschillende soorten criminaliteit. Veel van deze criminaliteit beperkt zich niet tot Nederland. Via die weg hebben wij ons netwerk steeds verder uitgebreid.
Ons hoofdkantoor zit in Groningen (35 man). Daarnaast hebben we een klein kantoor in Madrid en ook in Amsterdam. De klanten zijn internationaal, maar we hebben een product dat makkelijk wereldwijd te verspreiden is.
Voelt jullie IT-team veel van de impact die zij maken?
Zeker! Ons product en het maatschappelijke doel brengt mensen hier. Daarnaast worden ze hier ook technisch uitgedaagd, want dat is ook belangrijk. Veel mensen die hier werken realiseren zich tussen de werkzaamheden door regelmatig waar ze mee bezig zijn. Er zijn ook mensen die bij klanten langsgaan in binnen- en buitenland. Voor hen is het natuurlijk nog tastbaarder.
‘’Ook de mensen die veel op kantoor zitten weten echt waar ze het voor doen. Die nemen we mee in de impact die we maken!’’
Ondanks ons serieuze doel en product zijn we een toegankelijke organisatie om voor te werken. Alles is bespreekbaar en de sfeer is plat. We beseffen ons allemaal dat we elkaar nodig hebben en werken close met elkaar samen.
Hoe helpen wij jullie met de werving van IT’ers?
We zijn al jaren bezig met teamuitbreiding en soms lukt dat goed op eigen kracht of via ons eigen netwerk. We proberen regionaal zichtbaar te zijn, ons eigen netwerk in te zetten of bij studieverenigingen langs te gaan tijdens career days. Daarnaast gebruiken wij zelf ook LinkedIn om mensen te werven.
‘’Jong talent weet ons wel te vinden, maar ervaren personeel vinden is lastig. Die zitten vaak al bij een goede werkgever. Hen vinden en overtuigen om bij ons te komen werken, daarbij maken we graag gebruik van NGAGE’’
Jaren geleden kwamen we met jullie in contact en jullie zijn ook de enige waarmee wij nu zaken doen. Waarom? Omdat jullie kwalitatief écht goede profielen aanleveren. Daarbij werken jullie op basis van no-cure-no-pay en dat werkt prettig voor ons. Beloftes worden altijd nagekomen. Verder vind ik het fijn dat jullie ons vanaf het ontvangst van het CV zelf de vrijheid geven om processen op te pakken. Uiteraard wordt er weleens ingecheckt, maar ik voel me daarin nooit onder druk gezet. Ik vind het altijd prettig dat jullie tegen het einde van het proces intermediair zijn op salarisverwachting. Soms heb je namelijk geen idee wat iemand nou verdient of wil verdienen.
‘Uiteindelijk betalen wij jullie een aardige fee voor goed personeel, maar jullie komen met kwalitatieve profielen. Als zulke goede en ervaren mensen dan ook langer bij ons blijven, is dat het helemaal waard’’
Hoe ziet de toekomst van Web-IQ er uit?
We zien zeker kansen om nog meer impact te maken, maar willen het team geleidelijk laten groeien. Voor ons product is veel kennis en kunde nodig. Mensen moeten daarom best een tijdje bij ons werken om hun projecten in productie te zien en om deze vervolgens te optimaliseren. Daarom willen we het liefst mensen aan boord die zich langer aan ons willen binden. We werken natuurlijk aan unieke en ook gevoelige software waarbij soms screening vereist is. Dat maakt het dat verbinding met het bedrijf belangrijk voor ons is.
‘’ We hebben nog genoeg ambities en er komen leuke kansen op ons pad. Die grijpen we graag met beiden handen aan, maar wel met de voorwaarde dat de verbondenheid binnen het team er niet onder lijdt. Verder ligt de wereld aan onze voeten!’’